progress

Strona główna- Serwis komputerowy Białystok - Porady


Walka ze spamem

Spamem nazywa się niezamawianą informację handlową, której odbiorcą może być potencjalnie każda osoba. Nadawca wiadomości uzyskuje nieproporcjonalne korzyści niż odbiorca. Spam niesie ze sobą wiele zagrożeń, które należy eliminować.

 

1. Co to jest spam?

       Spamem nazywa się informacje, które są informacjami niechcianymi przez odbiorcę. Istotą spamu jest rozsyłanie dużej liczby informacji o jednakowej treści do nieznanych sobie osób. Treść wiadomości nie ma znaczenia.
Standardowy termin spam został zdefiniowany jako:

Elektroniczna wiadomość jest spamem JEŚLI:
1) identyfikacja odbiorcy wiadomości i kontekstu jest nieskonkretyzowana, ponieważ odbiorcą wiadomości może być potencjalnie każda osoba
2) odbiorca wiadomości nie wyraził uprzedniej, możliwej do zweryfikowania, wyraźnej zgody na wysyłanie mu takiej wiadomości.
3) da się odczuć, że wysyłanie i odbieranie wiadomości daje nadawcy nieproporcjonalne korzyści niż odbiorcy.

 

 

     Słowo spam zostało użyte w skeczu Monty Pythona i oznaczało mielonkę (ang. SPAM - Shoulder Pork and hAM lub Spieced hAM). Spam oznacza również mielonkę wieprzową, która była podstawą wyżywienia polowy wojsk USA w czasie II wojny światowej. Znienawidzona przez karmionych nią zbyt długo żołnierzy. Czasami żartobliwie rozszyfrowywuje się wyrażenie Stiupid Person AdvertiseMent. [wikipedia.pl]

 

    Należy też powiedzieć, że formą niepoprawną jest używanie słowa spam pisaną wielkimi literami. Słowo SPAM należy do firmy Hormel Foods Corporation i jest ich znakiem towarowym. Hormel Foods na swej stronie internetowej wyjaśnia: że nie mają nic przeciwko używaniu terminu "spam" w slangu opisującym niezamawianą korespondencję handlową (UCE), ale sprzeciwiają się przeciwko używaniu słowa "spam" jako marki i zastrzeżonego znaku towarowego ich produktu. Jeżeli to słowo będzie używane, to powinno być ono pisane małymi literkami w przeciwieństwie do naszego znaku towarowego SPAM, który powinien być pisany wielkimi literami.



2. Dlaczego spam jest niebezpieczny?

  • tracimy czas na czytanie spamu - my jako odbiorcy oprócz naszej korespondencji musimy czytać wiadomości, które nas nie interesują; wśród całej poczty musimy wyszukiwać nasze chciane emaile, a pomijać (lub usuwać) te, które są reklamą. Im więcej dostajemy spamu tym więcej czasu nam zabiera przejrzenie naszej poczty;

  • płacimy za połączenie - oprócz użytkowników, którzy posiadają łącze stałe; są jeszcze w Polsce osoby, które łączą się za pomocą tradycyjnych modemów czy korzystają z przenośnych urządzeń (laptopów, komórek) wykorzystujących usługi GPRS , których połączenie z internetem dodatkowo kosztuje. Tracą oni pieniądze na ściągnięcie emaili, które ich nie interesują. Kampania reklamowa została przerzucona na odbiorców. Następuje wyłudzenie;

  • utrata naszej poczty - zdarza się również, że gdy zostawiamy wiadomości na serwerze i przez pewien czas nie odbieramy poczty to przy dużej ilości wiadomości i spamu następuje sytuacja, że nowe wiadomości do nas nie dochodzą. Może się zdażyć, że czekamy na jakąś ważną wiadomość, np. od szefa z pracy, lub w sprawie jakiejś ważnej oferty, a poczta jest zapełniona spamem lub przez przypadek wśród dużej ilości spramu przeoczamy ten ważny list. Ponosimy przez to straty materialne;

  • naruszenie prywatności - często wiadomości takie zawierają treści, których nie chcielibyśmy otrzymywać, typu: pornograficzne, obraźliwe, wulgarne (w szczególności gdy dzieci stają się odbiorcami takich listów)

  • naruszenie bezpieczeństwa odbiorcy - w większości takie wiadomości zawierają wirusy i inne programy szpiegowskie udostępniające nasze dane (hasła, nr_kont itp. dane)

  • utrata zaufania do komunikacji elektronicznej - wiele pożytecznych usług dostępnych wcześniej typu open-relay czy open-proxy musiała zostać zablokowana z winy spamerów. Nie możemy pozostawić nigdzie naszego adresu email na stronie, gdyż zaraz tysiące niechcianej poczty zacznie przychodzić na nasze konto. Musimy wykorzystywać, różne techniki by chronić nasze dane w internecie;

  • spowolnienie łącza - komputery/serwery potrzebują coraz więcej czasu na przesłanie i przeanalizowanie tak dużej ilości wiadomości co może doprowadzić nawet do blokady łącz;

  • kradzież konta - też często spamerzy podszywają się pod adresy nas samych, kradną nasze konta i wysyłają z nich swój spam, przez co my stajemy się mniej wiarygodni; może dochodzić również często, że my zostaniemy przyblokowani przez operatorów, jako źródło spamu;


3. Co nie jest spamem?

       Należy wiedzieć, że spamem, nie są wiadomości, na które sami wyraziliśmy zgodę, czyli zapisanie się na grupy dyskusyjne, czy interesujące Cię wiadomości lub jesteś zapisany na otrzymywanie listów o aktualizacjach produktów. Jeśli byś chciał z nich zrezygnować to postępuj według ich zaleceń jak się wypisać z takich grup. Za spam nie uważa się również wiadomości rozsyłanych przez wirusy, gdyż nadawcy często nie wiedzą, że ich konta rozsyłają niechciane wiadomości. Wśród Twych wiadomości znajdą się listy, które są potocznie zwane "łańcuszkami". Żarty te często nawołują do przesyłania dalej tej wiadomości. Najczęściej są to nasi znajomi przesyłający głupi "dowcip biurowy"



4. Czego się wystrzegać, aby nie otrzymywać spamu?

  • - unikaj przekazania swojego emailu osobom, których nie znamy;

  • - używanie filtrów antyspamowych w swoich programach pocztowych;   
    [przejdź do konfiguracji filtrów AntySpamowych]

  • - nie wypisuj się z list mailingowych, na które sam się NIE zapisałeś; gdyż często służy to do potwierdzenia poprawności Twego adresu pocztowego, a nie do usunięcia konta;

  • - na stronach internetowych nie umieszczaj bezpośrednio swego adresu email tylko wykorzystaj skrypty, które go ukryją; utrudnisz pracę robotom spamerów wyszukujących adresy;

  • - jeśli już musisz podać email, używaj znaków kodujących lub symbolu (np. zamiast nazwa@domena.pl podaj nazwa(at)domena.pl można też innych symboli użyć takich jak # czy $) również możesz dodać dodatkowy tekst typu _usun_to_ np.: nazwa[at]domena_usun_to_.pl;

  • - nie klikaj w żadne odnośniki zawarte w spamach;

  • - wyłącz javascript w swoim programie pocztowym oraz nie pozwól na otwieranie plików, obrazków z zewnętrznych serwerów;

  • - jeśli już musisz podać swój adres w internecie to użyj dodatkowego konta, które będzie tylko potrzebne do potwierdzenia jakichś transakcji;

  • - nie mścij się i nie wysyłaj wiadomości na adres, z którego otrzymałeś spam;

  • - nie otwieraj załączników nie wiadomego pochodzenia, gdyż mogą zawierać wirusy i konie trojańskie niszczące ochronę Twojego komputera;

  • - nie przesyłaj "listów łańcuszków";


5. Jak walczyć ze spamem?

       Tak jak w codziennym życiu zawsze jest lepiej zapobiegać niż walczyć. Standardowym użytkownikom zaleca się skonfigurowanie filtrów antyspamowych. [tutaj opis]    Zaawansowani użytkownicy mogą postarać się powalczyć, by zmniejszyć zjawisko spamu.

 

Oto kilka sposobów:

  • - przypadki spamu wysyłasz na odpowiedni adres email operatora, z którego sieci został wysłany SPAM. Poznanie tych danych jest możliwe po odczytaniu nagłówków spamu i ich analizie.

  • - w wiadomości należy oprócz skargi dołączyć całą treść spamu lub wysłać wiadomość jako załącznik.

  • - jeśli usługodawcy spamera nie chcą współpracować, to na nich też wysyłasz skargi.

  • - zgłaszasz spam do SpamCop'a www.spamcop.net

  • - zgłaszasz spamera do czarnych list (do RBL-a oraz NANAS)

 

 

Jeśli ktoś jest zainteresowany spsobami walki ze spamem, to polecam odwiedzenie strony nospam-pl.net. W dziale „Walka” można uzyskać porady, jak skutecznie eliminować spam.


 

Artykuł napisany na podstawie :
Wikipedia [Wolna Encyklopedia]
nospam-pl.net [Walka ze spamem - obyczaje i prawo]
MAPS - Stopping Spam at its Source
GTS Polska
IPsec.pl [Ochrona danych i bezpieczeństwo sieci]